SCURT ISTORIC

CONSTRUCTIA de cai ferate cat si intretinerea acesteia in zona Banatului-Transilvaniei, este o activitate cu traditie. Astfel, intre anii 1846 si 1856 , cu intrerupere intre anii 1848-1949 s-a construit linia Oravita - Racajdia - Biserica Alba (azi Iugoslavia) - portul dunarean Bazias ( 62 km, inaugurata la 1 noiembrie 1856), pentru transportul carbunelui de la Anina la Dunare ; este cea mai veche linie de pe reteaua CFR ; azi este in functie numai portiunea Oravita-Iam.

CALEA FERATA Oravita-Bazias a fost PRIMA CALE FERATA construita pe cuprinsul Romaniei, data in functiune la 20 august 1854. In prezent linia mai este functionala doar pe sectorul Oravita - Iam. Calea ferata Oravita- Anina este una din cele mai frumoase linii de cale ferata din Europa, doar ca nu este pusa in valoare deloc. A fost data in folosiinta in anul 1863 si este cea mai veche linie ferata montana din Romania.

GARA ORAVITA
Construita in 1849, este PRIMA GARA din tara. Principala particularitate a acesteia este plasarea la o anumita inaltime in raport cu celelalte cladiri ale orasului, astfel incat urcarea oamenilor si a marfurilor se realiza cu ajutorul unui ascensor rudimentar, care in prezent nu se mai pastreaza. 


Oravita 1870


LINIA DE CALE FERATA ORAVITA-ANINA
Strabatand un tinut muntos, cu paduri intinse este considerata o minune inginereasca chiar si in prezent. Terminata in 1863, linia este PRIMA CALE FERATA MONTANA din tara si este presarata cu numeroase tuneluri si poduri care ofera ochiului un spectacol unic.

Traseul este supranumit "Semeringul Banatean" datorita asemanarii dintre acesta si calea ferata "Semering" din Austria, construita intre anii 1845-1854. Se poate face o paralela atât privind însusirile tehnice între aceste doua linii ferate cât si între peisajul montanistic pe care îl strabat.Linia ferata Semering are o lungime totala de 40 Km (între Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferenta de nivel de 388 m; la noi este o diferenta de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo cu fost construite 15 tunele, iar aici 14 tunele.

Marea arta a constructiei aceste cai ferate consta în faptul ca are o inclinare de 20‰ fata de celelalte cai ferate care au avut o inclinare cu diferenta de nivel de 14‰. De asemenea raza curbelor la aceasta linie este de 114 m fata de celelalte cai care au o raza de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive si vagoane speciale. Trecerea peste vai adânci are o lungime totala de 843 m, iar tunelele masoara o lungime totala de 2084 m. A fost nevoie sa se faca strapungeri si taieturi în deal pe o distanta de 21 km si numai pe aproximativ 10 km trenul are o linie ferata normala. . Linia ferata Oravita - Anina are o lungime de 34 km, iar constructia a costat în total 5.000.000 de gulden. Au fost construite în total 10 viaducte cu o lungime totala de 843 m, tuneluri într-o lungime totala de 2084 m si strapungeri de dealuri pe o lungime totala de 21.171 m. Trecerea peste vai se împarte între urmatoarele puncte: Oravita si Maidan 6 treceri - dintre care viaductul cel mai lung este asa numitul viaduct Racovita de 115 m si 26,5 m înaltime; Maidan si Lisava au un viaduct, între Lisava si Gârliste(Carasova) sunt doua viaducte dintre care ultimul este cel de la Jitin - acesta fiind o adevarata opera de arta.

Viaductul RACOVITA

Are 7 deschideri si are pe o distanta de 31 m un pod metalic, iar deschiderile exterioare sunt în bolta; la ambele capete este construit în curba. Curbele au o deschidere pe o raza de 114 m, înaltimea stâlpilor este de 37,18 m si parcurge o distanta de 1.038 m. Lânga Gârliste gasim din nou un viaduct care este aproape de Anina. Mijlocul acestuia este din fier si are o înaltime de 31,6 m si o lungime de 95,45 m. Aceasta linie ferata urca o panta de 337,7 m de la Oravita unde la gara are înaltimea de 218,7 m fata de nivelul marii si Anina care se gaseste la 554, 4 m de la nivelul marii. Se pastreaza, în diferite stari de conservare, sapte gari si numeroase constructii anexe – depoul de locomotive Oravita, mici cantoane de supraveghere a traficului etc. Linia îsi pastreaza traseul initial cu 14 tuneluri cu o lungime totala de 2084m, 10 viaducte cu o lungime de 843m, ziduri de sprijin ale versantilor în lungime de 9946m si taieturi în munte pe o lungime de 21171m (mai bine de doua treimi din traseu). Linia nu a fost niciodata electrificata, functionând în momentul de fata cu locomotive diesel. În depoul Oravita se pastreaza o locomotiva cu aburi seria 50 000 ce ar putea fi restaurata pentru o eventuala repunere în functiune. Regionala CFR Timisoara a executat lucrari de consolidare la tunelul Gârliste si viaductul Cosovat, precum si lucrari de reabilitare ale garii Lisava. Din pacate, investitiile în restaurarea locomotivelor si vagoanelor, sau în promovarea turistica a liniei sunt aproape inexistente. Linia este în functiune, modificarile aduse în decursul timpului fiind minime. Calea ferata Oravita-Anina este unicat in tara noastra percum si in sud-estul Europei, este monument istoric incadrat in grupa valorica "A" si constiutie pe drept cuvant o arta inginereasca.

 

webmaster